Ήλιος και βιταμίνη D
1 Αυγούστου 2017
Ενημέρωση, Διατροφή

 

Η μέχρι τώρα γνωστή δράση της βιταμίνης D, αφορά την απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό και την σωστή τοποθέτηση του στα οστά, ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά υγιή οστά και να τα διατηρήσουν οι μεγάλοι.

Οι έρευνες των τελευταίων ετών δείχνουν ότι η βιταμίνη D είναι επίσης σημαντική για το αμυντικό σύστημα, για την πρόληψη μερικών αυτοάνοσων νοσημάτων όπως ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου Ι, την πρόληψη της υπέρτασης και ίσως και την πρόληψη ορισμένων κακοηθών νοσημάτων.
Πρόκειται λοιπόν για μια πολύ σημαντική βιταμίνη που δυστυχώς υπάρχει ελάχιστα στις φυσικές τροφές. Το 90% της βιταμίνης D, το παίρνει ο άνθρωπος από την σύνθεσή της στο δέρμα του με τη βοήθεια του ΗΛΙΟΥ.

Θα λέγαμε λοιπόν, πως εμείς σαν μεσογειακός λαός, πλημμυρισμένοι από θάλασσα και ήλιο  δεν έχουμε ανάγκη. Όμως πρόσφατες έρευνες απέδειξαν ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.
Δηλαδή στην Ελλάδα έχουμε αυξημένο ποσοστό υποβιταμίνωσης και ειδικά στα παιδιά
Αυτό οφείλεται σε πολλούς λόγους όπως:

  • Στη μόλυνση της ατμόσφαιρας και άρα όχι σωστή χρήση του ηλίου στο δέρμα για την παραγωγή βιταμίνης D.

  • Στο ότι τα καστανά και μελαχρινά άτομα υστερούν στην παραγωγή βιταμίνης D στο δέρμα με τον ήλιο, σε σχέση με τα ανοιχτόχρωμα άτομα που κοκκινίζουν και καίγονται εύκολα από τον ήλιο.

  • Στη χρήση των αντηλιακών, τα οποία εμποδίζουν την παραγωγή βιταμίνης D, διότι για να γίνει ο μεταβολισμός της πρέπει ο δείκτης του αντηλιακού να είναι κάτω από 8.

  • Στην καμπάνια των δερματολόγων για την πρόληψη του καρκίνου του δέρματος η οποία προτείνει και πολύ σωστά, την αποφυγή του ήλιου, από 11πμ έως και 4μμ, χρονικό διάστημα όμως που βοηθά περισσότερο την παραγωγή της βιταμίνης D.

Το σημαντικό λοιπόν είναι ότι έχουμε ανάγκη της βιταμίνης D σε όλες τις ηλικίες και μάλιστα τώρα περισσότερο από κάθε άλλη φορά.

 
Πηγές βιταμίνης D

 
Φυσικές τροφές όπως: κρόκος αυγού, συκώτι και λιπαρά ψάρια.
      Οι τροφές αυτές, περιέχουν μικρές ποσότητες βιταμίνης D, και είναι αδύνατον                     
να καταναλωθούν σε τόσο μεγάλες ποσότητες, ώστε να καλύψουν τις
      καθημερινές ανάγκες


   Εμπλουτισμένες τροφές με βιταμίνη D: υπάρχουν στο εμπόριο γάλατα, γιαούρτια,                χυμοί, τυριά και δημητριακά.

 Σκευάσματα βιταμίνης D

    Ο Ήλιος: 15-20 λεπτά καθημερινή έκθεση προσώπου και χεριών τις μεσημεριανές                 ώρες με αντηλιακό μικρότερο του δείκτη 8.

Τι μπορούμε να κάνουμε ανάλογα με την ηλικία:

    Βρέφη 0-12μηνών

  • Τα βρέφη που θηλάζουν, πρέπει να παίρνουν σκεύασμα με βιταμίνη D, διότι το μητρικό γάλα δεν περιέχει βιταμίνη D

  • Τα βρέφη που πίνουν τροποποιημένο γάλα αγελάδας σε σκόνη δεν χρειάζονται συμπλήρωμα βιταμίνης D γιατί, τόσο τα γάλατα όσο και οι κρέμες είναι εμπλουτισμένες με βιταμίνη D

 ✔      Μεγαλύτερα παιδιά και έφηβοι (επιλέγουμε μια από τις  
         παρακάτω λύσεις):

  • Κατανάλωση εμπλουτισμένων τροφών με βιταμίνη D, κυρίως γάλα και γαλακτοκομικά

  • Συμπλήρωμα με τη μορφή σκευάσματος

  • Έκθεση στον ήλιο προσώπου και χεριών 15-20 λεπτά τις μεσημεριανές ώρες με αντηλιακό λιγότερο από 8 δείκτη προστασίας


Ερωτήματα


  ?   Καταναλώνουμε εμπλουτισμένα τρόφιμα και μάλιστα σε καθημερινή βάση; (πχ
        ένας
έφηβος πρέπει να πίνει 1λίτρο εμπλουτισμένο γάλα την ημέρα για να
        καλύψει τις
ανάγκες σε βιταμίνη D)

  ?   Παίρνουμε σκευάσματα;

  ?   Κάνουμε τον ήλιο φίλο μας για λίγο παρότι η επιστήμη κρούει τον κώδωνα του
        κινδύνου 
για τις βλαβερές συνέπειες της ηλιακής ακτινοβολίας;

Προτάσεις

Παν μέτρο άριστον’. Η σοφότερη των παροιμιών θα μπορούσε να έχει εφαρμογή εδώ.

  Θα έκανα μια πρόταση με μεγάλη επιφύλαξη και κυρίως όσον αφορά την                             εφαρμογή της: Έκθεση στον ήλιο προσώπου και χεριών του παιδιού    
        (ντυμένο με αμάνικο μπλουζάκι χωρίς καπέλο) με αντηλιακό έως 8 δείκτη  
        προστασίας για 15-20 λεπτά ήπιου παιχνιδιού την ημέρα και στη συνέχεια    
        αποφυγή του ήλιου και χρήση αντηλιακών υψηλού δείκτη, βάση των γνωστών  
        κανόνων.

  Η άλλη πρόταση αναφέρεται στη χρήση σκευασμάτων βιταμίνης D ή την        
        κατανάλωση εμπλουτισμένων τροφών καθημερινά.

  Ο τρόπος αντιμετώπισης του συγκεκριμένου προβλήματος, δηλαδή του
        αυξημένου ποσοστού υποβιταμίνωσης D μάλλον εξατομικεύεται .
        Συζητήστε  με τον παιδίατρό σας και βρείτε τη λύση που σας ταιριάζει. Μην        
        ξεχνάτε πως οι ηλικίες  που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη τη βιταμίνη D είναι τα    
        παιδιά και οι έφηβοί, οι έγκυες, οι γυναίκες στην εμμηνόπαυση και οι υπερήλικες.


  Όπως και να έχει, θα πρέπει πλέον να ελέγχουμε τα επίπεδα βιταμίνης D στο
        αίμα του παιδιού
, σε τακτά χρονικά διαστήματα, κυρίως αν διαπιστωθεί    
        έλλειψη και να συμβουλευόμαστε τον παιδίατρο.

by site4doctor and MyMedical